عکاسی برای دریافت پاسپورت سفارت اتریش و کلیه کشورهای اروپایی به صورت کاملاً حرفه ای زیر نظر کارشناسان ارشد عکاسی

تهران. خیابان دماوند ایستگاه داریوش. استودیو تخصصی الیزه(۰۹۳۹۵۹۵۹۰۵۵)

بدون شک امروزه برای بیشتر خانواده های ایرانی که به هر دلیلی مانند سفرهای مهاجرتی، کاری و تحصیلی و… قصد سفر به کشور اتریش یا دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارند، عکاسی بیومتریک یکی از مهمترین آیتمهایی است که باید در نظر داشته باشند. چه بسا به خاطر عدم حضور برخی سفارتخانه ها مانند سفارت انگلیس، آمریکا، کانادا و … در ایران، این موضوع اهمیت صد چندان بیشتری خواهد داشت، زیرا آمار نشان دهندۀ این موضوع است که بسیاری از هموطنان ایرانی، به خاطر مشکلاتی که در عکسهای بیومتریک و پرسنلی آنها پیش آمده در کشورهای مجاور دچار ضرر و زیان بسیار زیادی شده اند.

در ابتدا باید عنوان داشت که این مشکلات مشخصاً مربوط به اشخاصی است که به خاطر ساده انگاشتن این نوع از عکاسی یا خودشان اقدام به عکاسی نموده و یا به افراد ناصالحی در این زمینه مراجعت می نمایند. زیرا قطعاً کارشناسان خبره عکاسی در ایران می توانند بهترین مشاور برای خانواده های گرامی در این زمینه باشند.عکاسی بیومتریک و همچنین عکاسی پرسنلی برای سفارت، به خاطر گزینه های متعددی که در بر دارد، دقت در این نوع از عکاسی هویتی را بیشتر جلوه می دهد.

عکاسی بیومتریک نوعی از عکاسیِ مشتق شده از عکاسی پرتره است که سازمانهای امنیتی در هر کشور بر اساس آئین نامه هایی خاص رهنمودهایی را برای ارائه این نوع از عکاسی برقرار و جاری می سازند. که البته این شیوه نامه ها را در قالب pdf از سوی سفارتخانه های کشورهای خود برای عموم به نمایش می گذارند. به همین خاطر است که هر کشوری اساسنامه و قاعده ای خاص را برای عکسهای بیومتریک خود مشخص نموده است. لذا دانستن این موضوع برای عکاسان شاغل در این حوزه کاملاً الزامی است. زیرا کوچکترین خطای عکاسان باعث متضرر شدن مراجعین خواهد شد.

اصولاً هدف از عکاسی بیومتریک ارائه یک نمایش فیزیکی خوب از دارندۀ سند و برای مقایسه ها و ویژگیهای شخصیتی در چهره انسانی و فیزیک او می باشد، که سازمانهای امنیتی در اروپا به آن مشخصات MRTD می گویند. در این سیستم، فن آوری چاپ نیز در آن کاملاً لحاظ شده است.

مشخصات عکس برای سفارت اتریش گستردگیهای فراوانی دارد، اما در بیشتر مواقع سفارت اتریش از متقاضیان پاسپورت تقاضای عکس کراپ شده با سایز ۳۵ در ۴۵ میلیمتر می کند. اما بهترین راه برای عدم ایجاد سردرگمی افراد، مراجعه مستقیم به سفارت و یا وکیلهای مهاجرت می باشد. از سوئی دیگر در بسیاری از مواقع سفارت اتریش از متقاضیان پاسپورت تقاضای عکسهایی دقیقا مشابه عکسهای پاسپورت شینگن می کند.

نکته مهم و بسیار حائز اهمیت آن است که فقط عکاسان با درایت در این حوزه توانایی عمل به پروتوکلهای سفارتخانه ها را دارند. زیرا بسیاری از مشخصات تعیین شده نیاز به دانش روز عکاسی دارد. به طور مثال تمام تصاویر گرفته شده توسط یک سیستم عکاسی حاوی اعوجاج در تصویر هستند، که از وظیفه های مهم عکاس بر طرف نمودن آنها می باشد. لذا آنها با رعایت فاصله با موضوع، اعوجاج و بزرگنماییهای مربوط به چهره ها را مقایسه نموده و برطرف می کنند. به همین خاطر عکاسان به خوبی می دانند که بزرگنمایی بیشتر از ۱۴ درصد در اعوجاجِ اطراف سوژه، عکسها را از دایره پذیرش در سفارتخانه ها خارج می نماید. لطفاً به تصویر زیر نگاه فرمایید.

آموزش عکاسی پرسنلی عکاسی بیومتریک عکاسی سفارتخانه پاسپورت آتلیه پرسنلی عکس شناسنامه گواهینامه
با مشاهده در عکس بالا این موضوع بیشتر روشن میگردد که چگونه ایجاد خطوط ناهماهنگ یا اعوجاج، تصویر را به اصطلاح دفرمه نموده واز دایره تایید سفارت خارج می کند. در عکس بالا فقط عکس وسط که با تیک سبز مشخص شده است مورد پذیرش می باشد.

در همین ارتباط فقط نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل یا همان فول فریم در فاصله کانونی ۵۰ میلیمتری ویا استفاده از دوربینهای کراپ شده در فواصل مشابه کانونی با در نظر گرفتن ضرایب کراپ، می تواند عکسها را در منطقه ای عاری از اعوجاج به ثبت رساند. استفاده از فواصل ۳۰، ۴۰، ۱۰۰،۲۰۰ و… می تواند عکسهای بیومتریک را دفرمه نماید.

یک دیگر از مشخصه های عکسهای بیومتریک دارا بودن نوری کاملاً یک دست و اصطلاحاً تخت می باشد، تا صورت سوژه کاملاً با نوری یکنواخت به نمایش گذاشته شود. عکاسان برای به دست آوردن چنین نوری معمولاً نورهای استودیویی خود را با زوایای ۴۵ درجه و در دو طرف سوژه قرار می دهند. از جمله مشخصه های این نوع نورپردازی مورد تایید سفارتخانه ایجاد انعکاس دو نور در ساعتهای ۲ و ۱۰ و دقیقاً در میان مردمک چشم سوژه می باشد. به عکس زیر دقت نمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی 50 الیزه
نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی ۵۰ الیزه و نورهای ۴۵ درجه

عدم رعایت این نوع نورپردازی باعث از میان رفتن فرصت شما برای پذیرش در سفارتخانه ها است. مشخصاً اگر به هر دلیلی نور روی صورت سوژه یکسان و هماهنگ کارگردانی نشده باشد، شاهد عکسهایی خواهیم بود که مطلقاً پذیرش سوژه با آنها امکانپذیر نخواهد بود. به عکسهای زیر دقت نمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی 50 الیزه
نمونه پرتره هایی که به خاطر عدم نورپردازی صحیح مورد پذیرش نخواهد بود.

البته نوررسانی یکنواخت و تخت نیز نباید آنچنان بی رمق بوده تا تصویر را تار نشان دهد و یا آنکه آنچنان با قدرت تابیده شده باشد که پوست سوژه به صورت مشخص دیده نشود. الزاماً این موضوع در چاپ هم بسیار اهمیت دارد. به عکس زیر دقت نمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی 50 الیزه
نمونه پرتره های گرفته شده با سه نوع نورپردازی غلط و صحیح. فقط نورپردازی عکس وسطی صحیح می باشد.

البته به موارد بالا باید آیتمهای دیگری مانند: انعکاس قوی روی عینک، عینک استفاده شده روی سر و بر روی چشم ها، عینک آفتابی و.. را اضافه نمود و حتما بر طبق اصول سفارت و پیوستهای مشخص رعایت نمود. مثلاً هر گونه مصنوعات روشنایی مثل رفله های موجود در ناحیه عینک نباید جزئیات چشم را به گونه ای مبهم نماید. و نباید این موضوع با حرکت دادن سر سوژه به جلو بر طرف گردد و اصولاً عنبیه هر دو چشم باید به همان میزانی که بدون عینک دیده می شود، روئیت گردد. به همین سبب عکاسان خبره از سوژه های تقاضا می کنند که اگر تمایل به زدن عینک دارند و از طرف مقررات سفارتخانه ها نیز منعی وجود ندارد حتماً از قابها و فریمهایی استفاده کنند که ضخیم تر از ۵% IED نباشند. به عکس زیر دقت نمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی 50 الیزه
در عکسهای بالا فقط سوژه هایی که با علامت زرد رنگ مشخص شده است قابل پذیرش می باشد.

یکی دیگر از ساختارهای اساسی در ایجاد عکس پرسنلی بیومتریک صاف بودن و عدم کج بودن سوژه می باشد که بسیار حائز اهمیت و مهم می باشد. به عکس زیر دقت نمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی  پاسپورت 50 الیزه
عدم صاف بودن سوژه باعث مردود شدن عکس خواهد شد.

از جمله اهم عکسهای پرسنلی بیومتریک برای شینگن و سفارتهای اروپایی رعایت فاصله سر سوژه تا بالای کادربندی در عکس می باشد که عکاسان در اصطلاح فنی به آن هدروم می گویند. به عکس زیر دقت فرمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی  پاسپورت 50 الیزه
عدم رعیت کادربندی درست باعث مردود شدن عکسها خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلات فراوان خانواده ها، عکسبرداری پرسنلیِ بیومتریک از نوزادانی است که توانایی نشستن بر روی صندلی پرتره را ندارند. واقعیت آن است که عکاسی از نوزادان بسیار مشکل و سخت خواهد بود و گاهاً عکاسانِ بسیار با تجربه و حرفه ای نیز برای دستیابی به این عکسها حتماً از دستیاران ماهری استفاده می کنند. اما ذکر این مطلب که اصولاً برای عکاسیِ پرسنلی از نوزادان آنها روی یک فون سفید خوابانده شده و عکاس مجبور است که دوربین خود را رو به سمت زمین قرار دهد، خالی از لطف نیست. باید توجه داشت که عکاسان زمانی دکمه شاتر را فشار می دهند که نوزاد حتما چشمهای خود را باز کرده است. به عکسهای زیر دقت نمایید.

نمونه پرتره های گرفته شده با یک دوربین سنسور اندازه کامل در فاصله کانونی  پاسپورت 50 الیزه

در عکسهای پرسنلی بیومتریک نوزاد بالا فقط عکس با تیک سبز قابل قبول می باشد.

استودیو الیزه با آتلیه تخصصی و با حضور کارشناسان ارشد عکاسی سالهاست که میزبان خانواده های گرامی از سرتاسر ایران می باشد. این مجموعه تخصصی و هنری تمام تجربه های خود را برای مراجعین خود به کار برده و تلاش دارد با ارائه اطلاعاتی مفید و موثر، به بسیاری از دغدغه های مراجعین خود در حوزه های عکسهای بیومتریک، شینگن، لاتاری، پرسنلی، پاسپورت، شناسنامه و… احترام گذارد.

مراجعین گرامی برای دریافت وقت می توانند با شماره های ۰۲۱۷۷۹۸۴۳۸۱ و یا ۰۹۳۹۵۹۵۹۰۵۵ تماس حاصل نمایند.

عکاسی برای سفارتهای اروپا

یکی از اقدامات مهم برای اینکه به اروپا مهاجرت نمایید این است که تعدادی عکس پرسنلی را در اختیار اداراه مهاجرت کشور اتریش قرار دهید. تعداد دقیق عکسها بسته به روش و مرحله مهاجرت دارد که معمولا وکیل مهاجرت عنوان می دارد. در خصوص تعداد مورد نیاز عکسها از چک لیستی که توسط اداره مهاجرت در اختیارتان قرار می گیرد کمک بگیرید. صرف نظر از تعداد قطعات عکس پرسنلی، لازم است که از عکاس بخواهید ویژگیهای زیر را در عکس شما رعایت کند و به نکات زیر نیز توجه نماید.

  • عکسهای هر نفر عین هم باشند
  • عکسها می توانند سیاه و سفید یا رنگی باشند
  • عکسها نباید روتوش یا فوتوشاپ بشوند
  • عکسها باید نشان دهنده شکل ظاهری امروز شما باشند
  • عکس باید طی شش ماه گذشته گرفته شده باشند
  • عکسها باید به وسیله یک عکاس حرفه ای گرفته شده باشد
  • ابعاد هر عکس ۳۵ در ۴۵ میلی متر باشد
  • اندازه سر متقاضی در عکس ۳٫۵ میلی متر باشد
  • عکسها باید واضح و فوکوس باشند
  • صورت باید در وضعیت بی حالت باشد (چشمها باز و کاملا قابل رؤیت، دهان بسته، بدون خنده)
  • نور عکس باید یکدست باشد و سایه نیندازد
  • متقاضی باید مستقیم به دوربین نگاه کند و شانه وی نیز نسبت به دوربین چرخش نداشته باشد
  • سر و گردن متقاضی باید در مرکز عکس باشد (نسبت به خط عمودی)
  • زمینه عکس باید ساده و سفید باشد به طوری که صورت به طور کامل از زمینه مجزا باشد
  • عکس باید رنگ طبیعی پوست شخص را نشان دهد (در صورت رنگی بودن)
  • خانمها می توانند حجاب داشته باشند و از این نظر هیچ مشکلی نیست. فقط در صورت محجبه بودن گردی صورت کامل معلوم باشد
  • موی فرد به گونه ای روی صورت نباشد که علایم ظاهری صورت (نظیر خال و زخم دائم) را بپوشاند

نمونه عکسهای زیر تایید شده توسط سفارت اتریش گواه بر این موضوع دارد که استودیو تخصصی الیزه تنها مرکز معتبری است که مراجعین می توانند با خیال راحت و کمترین استرس به امر عکاسی بیومتریک برای سفارت اتریش بپردازند.

نمونه عکس تایید شده برای سفارت اتریش با سایز۴۵ در ۴۵ میلیمتر
نمونه عکس تایید شده برای سفارت اتریش با سایز۴۵ در ۴۵ میلیمتر
نمونه عکس تایید شده برای سفارت اتریش با سایز۴۵ در ۴۵ میلیمتر
نمونه عکس تایید شده برای سفارت اتریش با سایز۴۵ در ۴۵ میلیمتر

پیام بگذارید

Minimum 4 characters