کتاب جامع آموزش عکاسی (عکس را نوری زاد) نویسنده: استاد سهراب نعیمی

کتاب آموزش عکاسی (عکس را نوری زاد) با نویسندگی سهراب نعیمی، مدرس علوم عکاسی در دانشگاه در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ و به صورت سیاه وسفید به چاپ رسیده است. این کتاب ارزشمند در ۶۰۰ صفحه قطع رقعی به نشر رسیده و سر فصلهای متعددی را دارا می باشد. که از جمله آنها می توان به:

۱٫تاریخ عکاسی

۲٫معرفی هشت عامل موثر در به وجود آمدن یک عکس خوب

۳٫طبقه بندی موضوعات عکاسی

۴٫امواج الکترومغناطیسی و کارکرد آن در عکاسی

۵٫گامهای نوری در عکاسی

۶٫مفاهیم فنی در عکاسی

۷٫ترکیب بندی

۸٫ شناخت و تفاوت میان دوربینها

۹٫چاپ و شیوه های چاپ عکس

۱۰٫ اهمیت اخلاق و تفکر در عکاسی

اشاره نمود. از مهمترین رخدادهای حاصل از خوانش این کتاب می توان به فصل سوم اشاره نمود که در آن برای نخستین بار کلیه ژانرهای عکاسی طبقه بندی و سازماندهی شده است. البته قبلاً در کتاب عکاسی۲۰۲۲ نیز که توسط استاد نعیمی به نوشتار درآمده بود، ژانرهای عکاسی با اندکی تفاوت با این کتاب (عکس را نوری زاد) طبقه بندی شده بودند. در این کتاب ارزشمند دهها عنوان عکاسی به صورت منظم کلاسبندی شده است و به صورت دائره المعارف تعریف شده اند. با توجه به اینکه این مهم برای اولین بار در ایران محقق شده است، لذا می توان بر اهمیت این کتاب نیز اشارات بیشتری داشت.

علاقه مندان و دانشجویان رشته عکاسی می توانند برای خرید این کتاب آموزشی به کلیه کتاب فروشیها مراجعه نموده و یا نام کتاب را در گوگل جستجو نمایند. همچنین می توانند با تلفنهای

۰۲۱۷۷۹۸۴۳۸۱

۰۹۳۹۵۹۵۹۰۵۵ تماس حاصل فرمایند.

لینک خرید

https://basalam.com/honar_radical_falsafeh/product/6496931?from=pdp-2962433&component=vendor_other_products

از جمله شاخصه های مهم و برجسته کتاب آموزش عکاسی(عکس را نوری زاد) شیوه و نوع آموزش در این مصحف می باشد. اگر به پشت جلد کتاب نگاهی بیاندازیم تفاوت این کتاب با کتابهای مشابه عکاسی مشخص شده است. در پشت جلد این کتاب می خوانیم که:

هر گاه سخن از آموزش عکاسي به ميان مي آيد، ناخودآگاه همۀ ذهنها به سمت مبانيِ فني سوق پيدا مي کند. غافل از آنکه برای هنرمند شدن، آنچه اهمیت دارد اصولی بالاتراز تکنیکال بودنِ فرد است.گویی که برای رسیدن به این جایگاه، عکاسان باید ضمیری خیال انگیز را طلب نمایند.

کتاب عکاسی (عکس را نوریزاد) در واقع محصول ديگری از تلاشهای سهراب نعيمی عکاس و پژوهشگر ايرانی است، که در آن مباحث روشنگر متعددی در زمينه های آموزش عکاسی، چاپ تصوير، شيوه های توليد يک عکس خوب و بسياری از موارد ديگر مطرح شده است. این کتاب با تأکید بر آموزشِ استفاده از دوربين و نقش آن در رشد و پندارهای علمی و با استناد به دیدگاه صاحب نظران و تجربیات شخصی نویسنده در روند سالها آموزش، سعی در ارائۀ مفاهیمی داشته است، که خوانندگان را به مراحل اندیشۀ خلاق نزدیکتر نماید.

کتاب آموزش جامع عکاسی(عکس را نوری زاد) به گونه ای به نوشتار درآمده است که خوانندگان گرامی به شکل شگفت آوری خودشان را از هر استادی بی نیاز می بینند. البته این جمله به معنای حذف استاد نیست. بلکه به شیوۀ جدید آموزش در این کتاب اشارت دارد. در این کتاب ابتدا به هشت عامل مهمی اشاره می گردد که باعث می شود که خواننده به مراتب یک عکس خوب و موفق پی ببرد. در روند این مطالعه با مثالهای بسیار زیادی که در این کتاب وجود دارد، خواننده به تمام نکات موجود در ایجاد یک عکس خوب آگاه می گردد. بعد از مطالعه فصل دوم در بخش طبقه بندی ژانرها در رشته عکاسی، کلیه ابژه ها و موضوعات عکاسی مانند یک دائره المعارف معرفی می گردند. خواننده با خوانش این قسمت از کتاب نه تنها با شیوۀ عکاسی از بیشتر موضوعات موجود در این رشته آگاه می شود، بلکه از نظر روانی نیز متوجه می شود که کار در کدام یک از کارگروههای عکاسی برایش مناسب تر است. به شکل واضح تر می توان عنوان داشت که خوانندگان متوجه می شوند که در روند انتخاب دهها موضوع موجود در رشته عکاسی در کدام یک از آنها علاقه بیشتری داشته و می توانند موفق تر عمل نمایند. در بخشهای بعدی کتاب شیوه کار با انواع دوربینهای عکاسی مانند نیکون(NIKON) و کانن(CANON) تدریس می شود. متاسفانه علی رغم اینکه این کتاب دارای تصاویر بسیار نفیسی می باشد، اما به شکل سیاه و سفید به چاپ رسیده است. البته قطعاً این مورد باعث کم شدن قیمت پشت جلد در این کتاب هم شده است.

در بخشی از این کتاب آموزشی به شکلی جامع و واضح به شیوه های چاپ عکس نیز پرداخته شده است. این موضوع به خودی خود می تواند مشکل بسیاری از عکاسان و همچنین لابراتوارها را برطرف نماید.

خوانش کتاب آموزش عکاسی (عکس را نوری زاد) به کلیه اساتید رشته عکاسی، محققین، دانشجویان، هنرجویان و همچنین تمام علاقه مندان به یادگیری دوربین عکاسی و رشته عکاسی توصیه می گردد.

پیام بگذارید

Minimum 4 characters