چرا سهراب نعیمی در انتخابات اتحادیه عکاسان در سال ۱۴۰۲ شرکت نکرد!؟

انتخابات اتحادیه عکاسان تهران به مانند انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و دیگر اصناف هر چهار سال یک بار برگزار می گردد. به همین مناسبات در تیر ماه سال ۱۴۰۲ خورشیدی اتاق اصناف و وزارت صنعت معدن و تجارت از کلیه عکاسان عضو اتحادیه در تهران برای کاندیدا شدن در انتخابات اتحادیه عکاسان دعوت نمود. اخبار رسیده و بررسی مکالمات فی مابین عکاسان حاکی از آن است که بیش از ۳۰ تن از عکاسان برای کاندیداتوری ثبت نام نموده اند. و هم اکنون منتظر تایید صلاحیت می باشند. در این میان بسیاری از علاقه مندان به صنعت عکاسی منتظر کانیدا شدن سهراب نعیمی نویسنده کتب عکاسی و مدرس رشته عکاسی در دانشگاه بودند. علارغم این انتظار که بعید هم به نظر نمی رسید باید عنوان داشت که سهراب نعیمی در چهار سال گذشته یکی از کاندیداهای هیئت مدیره اتحادیه عکاسان در تهران بود که با ۴۵ رای نتوانست آرای زیادی را کسب نماید.

سهراب نعیمی در ارتباط با عدم ثبت نام خود در هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران به گودرزی خبرنگار آزاد آرت آنلاین اینگونه بیان داشت که:

چهار سال پیش نیز هیچ رغبت و علاقه ای برای ثبت نام نداشتم. حتی بعد از ثبت نام نیز کوچکترین تبلیغ یا تبلیغات انفرادی برای خود انجام ندادم. زیرا برای این باور بودم که برای انجام هر کاری ابتدا باید عنصر علاقه در شخص شکوفا شده باشد. به همین سبب تمام فعالیتها و سخنرانیهای خود را نیز با هدف حمایت از اشخاصی که صلاحیت داشتند فراهم نمودم. اما از طرفی جریانات اعتراضی عکاسان به مدیریت ناآگاهانه ای که در آن زمان در اتحادیه عکاسان تهران وجود داشت باعث گردید که به عنوان یک وظیفه مهم از معترضین ویا کاندیداهای تحصیلکرده و جوانتر حمایت نمایم. در جریان این حمایتها بود که از من خواسته شد برای هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران ثبت نام نمایم که این علارغم میل شخصی و باطنی من بوده است.

سهراب نعیمی در این گفتگوی تلفنی و خبری ادامه داد که:

آنچه در اینجا اهمیت چندانی ندارد اما بیان آن نیز خالی از لطف نیست این است که در واقع با آشنا شدن بیشتر اینجانب با گروههای خارج از قدرت در اتحادیه یعنی همان اشخاصی که معترض بودند و همواره تلاش می کردند که وارد جریانات حاکمه در اتحادیه شوند، متوجه شدم که آنچنان تدبیر و صلاحیت شاخصی در این گروه نیز وجود ندارد. هر چند که هستند اشخاصی که دل در گرو رفاه و آزادی در عکاسی دارند اما تصور من بر این است که اخلاق و شرافت در عکاسی آنچنان که باید و شایسته است وجود ندارد. شاید به همین سبب است که معمولاً افراد خبره و نخبه حاضر در تهران و شهرستانها حتی برای رای دادن نیز در اتحادیه ها شرکت نمی کنند. عدم وجود فرهنگ مناسب و گریز از اخلاق مداری در این چند دهه گذشته، آنچنان در روان عکاسان منفعت طلب جریان داشته است که حتی عکاسان تحصیلکرده نیز به جریانات فکری خودپسند ملحق شده اند.

سهراب نعیمی در پاسخ به سوال خبرنگار آرت آنلاین در ارتباط با اینکه آیا برای رای دادن در انتخابات شرکت می کنید یا نه؟ عنوان داشت که:

در واقع اینکه در آینده چه کاری انجام خواهم داد، زمان خود را می طلبد. اما به صورت کلی کاندیداها را بر دو بخش می بینم. اولی، گروهی که مطلقاً صلاحیتی برای مدیریت جامع عکاسی در ایران را ندارند. دومی جوانان و یا پخته گانی هستند که پتانسیل خوبی در فعالیتهای اجتماعی و همچنین مدیریت در اتحادیه عکاسان را دارند اما شوربختانه به کلی از اخلاق و منش انسانی به دور هستند. دیدگاه شخصی من بر این است که گروه دوم را حتی خطرناک تر از اولی می دانم. در پایان برای آن دسته از اشخاصی که در این دو گروه وجود خارجی ندارند آرزوی موفقیت می کنم و به احترام آنها کلاه از سر بر می دارم.

پیام بگذارید

Minimum 4 characters