دختری با گوشواره مروارید (به هلندی: [Meisje met de parel] {{Lang}}: متن دارای نشانهگذاری ایتالیک است (راهنما)) از آثار برجستهٔ نقاش هلندی یوهانس فرمیر است که به تنهایی یکی از پایههای ثابت «دوران طلایی هنر» در هلندِ قرن هفدهم میلادی است. سهراب نعیمی، استاد و مدرس عکاسی در دانشگاه بعد از گریم یکی از سوژه های خود به نقش آن دختر از آن عکاسی نموده است. این اثر را در زیر می بینیم.
اکثر آثار ورمر پرترههایی بود از طبقه معمولی و بورژوا در حین انجام کار یا زندگی روزمره که در میان بیش از ۴۰ اثر این نقاش هلندی، «دختری با گوشواره مروارید» تنها اثری است که با دیدی کلی شکل گرفتهاست و هیچ گونه توجهی به حرفه، مکان و زمان در سیماشناسی مدل نشدهاست. نکته دیگری که برای تقریباً ۳۰۰ سال هنوز هم در هالهای از ابهام قرار دارد، خودِ دختر جوانی است که از پس شانهاش به روبهرو نگاه میکند. در پس زمینهای تیره، مبهم و با پوششی نامتعارف، این دختر جوان در هیچ محیطِ از پیش تعیین شدهای جای نمیگیرد.
حدسها برای شناسایی این دختر بسیار گسترده بوده و همه آنها به علت عدم وجود مشخصهای ویژه در صورت، لباس یا حتی محیط، در حد حدس و گمان باقیماندهاست. از این میان میتوان به ماریا ورمر مدل گمنامی که در خانه ورمر به عنوان پیشخدمت کار میکرد، اشاره کرد. جدای از همهٔ این تفاسیر، این اثر از معدود آثاری است که الهام بخش بسیاری از نویسندگان، نقاشان و فیلمسازان در قرنها بعد از شکل گیریاش بودهاست.
این اثر از سال ۱۹۰۲ در موزه مائریتشویس در شهر لاهه نگهداری میشود و ترمیمهای متعددی بر روی آن صورت گرفتهاست. در سال ۲۰۰۶، مردم هلند آن را به عنوان زیباترین نقاشی هلند برگزیدند.