ورود دروس عکاسی برای اولین بار به دانشگاه
متاسفانه از رویدادهای ورود عکاسی به عنوان یک رشته ی منحصر به فرد مطالب آن چنان زیادی به نوشتار نیامده است. اما خوشبختانه در پائیز سال ۱۳۹۶ به همت دانشگاه هنر و البته دانش آموختگان رشته ی عکاسی در این دانشگاه، نهمین شماره از نشریه ای به نام کالوتیپ به عنوان تنها نشریه تخصصیِ عکاسی در دانشگاه هنر به سردبیری محمد مهرآرا به چاپ رسید. این اقدام هر چند بسیار دیر اما بنیان این نشریه باعث گردید که محققین به خاطر دسترسیِ آسانی که فراهم آمده بود بتوانند به جمع بندی نظراتی بس مهم در ارتباط با اقدامات عکاسی در ایران بپردازند و همایش ها و سمینارهایی نیز در دیگر دانشگاه های هنر برپا گردد. در ابتدا تدریس عکاسی به صورت یک گرایش یا حتی یک رشته مشخص وارد دانشگاه های ایران نشد زیرا ایران به عنوان اولین کشوری بود که در غرب آسیا تلاش می نمود تا به عکاسی نگاهی آکادمیک داشته باشد و به همین خاطر این مهم کمی کند صورت می گرفت. در روند علمی شدن این رشته، عکاسی نه به عنوان رشته بلکه به عنوان واحد درسی، برای اولین بار در سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده هنرهای تزئینی شد. از این سال به بعد دانشجویان رشته های گرافیک و طراحی پارچه، ده واحد عکاسی و رشته های مجسمه سازی و نقاشی، چهار واحد عکاسی می گذراندند. این واحدها توسط آقایان شفائیه و خادمیانِ طرقی(تصویر۵۶) تدریس می شد. اما پس از انقلاب و رویدادهای پس از انقلاب فرهنگی، تعداد واحد های عکاسی که در رشته های فوق تدریس می شد، کاهش یافت و در همین حال اساتیدی چون آقای سلیمی و خانم صرافی به کادر اساتید عکاسی اضافه شدند و یک سال پس از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۸ دانشکده…. ادامه در کتاب در فاصله دو عکاس…
کتاب در فاصله دو عکاس اثر استاد سهراب نعیمی، مدرس علوم عکاسی در دانشگاه به رویدادهای مهم عکاسی در ایران می پردازد که در آن تاریخچه و چگونگی ورود دروس عکاسی برای اولین بار به دانشگاه نیز به نوشتار درآمده است. این کتاب یکی از منابع مهمی است که پژوهشگران این موضوع را به خود فرا می خواند.
این کتاب نفیس که حاوی عکسها و اسناد بسیار ارزشمندی می باشد را می توانید از سراسر کتابفروشیهای معتبر ایران تهیه فرمایید.
لینک خرید معتبر کتاب در فاصله دو عکاس( روایت عکاسان جنگجو و غمگین)