(VFS) چیست؟ استودیو الیزه متخصص در عکاسی بیومتریک (۰۹۳۹۵۹۵۹۰۵۵)

 ارسال لینک رزرو یا وقت دهی فقط از طریق نرم افزار تلگرام به شماره ۰۹۳۹۵۹۵۹۰۵۵

آدرس:تهران.خیابان دماوند. ایستگاه بی آر تی داریوش. پلاک ۱۳۸

اگر شما نیز خواننده این مقاله هستید پس به احتمال زیاد به دنبال دریافت و شناسایی عکسهای (VFS) یا VFS Global هستید. ما به شما کمک خواهیم نمود تا با این حروف آشنا شوید. در واقع شهروندان ایرانی که به هر دلیلی متقاضی سفر به کشورهای خارجی هستند، همواره به دلیل شلوغی سفارتخانه‌ها و یا طولانی‌بودن پروسه دریافت وقت از یک سفارت و یا حتی تعطیلی کامل کنسولگری در ایران به دلایل سیاسی با مشکلات زیادی در این زمینه روبرو هستند. به همین سبب خیلی از سفارت‌ها به خاطر سرعت‌بخشیدن به پروسه رسیدگی به پرونده‌های مراجعین ایرانی، بخشی از امور خود را به یک کارگزاری رسمی و شناخته شده ای واگذاری می کنند. در ایران نیز مثل دیگر کشورها چندین کارگزاری خدمات ویزا مشغول به وظیفه هستند که از جمله آنها می‌توان به کارگزاری(BLS) ، ویزا متریک، کاکس اند کینگز گلوبال سرویس و در راس همه آنها به وی اف اس گلوبال VFS Global اشاره کرد.

البته بعضی از این دفاتر حاضر در ایران تنها برای سفارت کشور خاصی سرویس ارائه می‌دهند، به عنوان مثال شرکت BLS عهده‌دار بخشی از خدمات ویزای سفارت اسپانیا در ایران است، شرکت ویزامتریک مسئول رسیدگی به امور ویزای سفارت آلمان و همچنین برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند کشورهای همجوار آلمان است و کاکس اند کینگز به عنوان موسسه انحصاری خدمات ویزای سفارت ایتالیا محسوب می‌شود. ما قصد داریم تا در این مطلب به معرفی معروف‌ترین و مطرح‌ترین کارگزاری خدمات ویزا در ایران یعنی وی اف اس گلوبال VFS Global پرداخته و به تمامی اطلاعات و جزئیات کاربردی و مفید آن اشاره نماییم.

شرکت ( VFS Global ) که مخفف ( Visa Facilitation Services Global ) به عنوان یک شرکت خدماتی، هم اکنون در ایران در حال خدمت‌رسانی است، مسئولیت مدیریت و اجرای وظایف اداری امور مربوط به ویزا نظیر وقت سفارت، درخواست ویزا، دریافت و بررسی مدارک، انگشت‌نگاری و عکس بیومتریک را به نیابت از سفارت کشورهای مختلف برعهده دارد.

شرکت وی اف اس گلوبال نقش و تاثیری در تصمیم‌گیری نهایی موافقت و یا ریجکت درخواست ویزای متقاضیان ندارد و تنها سفارت هر کشور تصمیم گیرنده نهایی تلقی می‌شود.برهمین اساس متقاضیان دریافت خدمات ویزا مانند دریافت ویزای کشور کانادا ملزم به استفاده از خدمات آنلاین وب‌سایت وی اف اس گلوبال در یک از کشورهای همسایه نظیر ترکیه و حضور در این کشور هستند. مرکز وی اف اس گلوبال VFS global در خیابان موسوی (گلستان پنجم)، میدان هروی، طبقه چهارم ساختمان هروی سنتر در تهران واقع شده و به استثنای روزهای جمعه و شنبه و تعطیلات رسمی همه روزه از ساعت ۸صبح الی ۵عصر به فعالیت می‌پردازد.

شرکت وی اف اس همواره از متقاضیان سفر به کشورهای اروپایی درخواست مدارک متعددی می کند که یکی از آنها عکس بیومتریک یا عکس ویزامتریک(عکس پاسپورت یا کارت اقامت موقت) می باشد. این عکس در واقع نوعی از عکس پرسنلی است که هر کشوری بر اساس پروتکلی خاص توسط شرکت وی اف اس و یا سفارتخانه ارائه می دهد.

شاید چالش اصلی مراجعین تهیه عکسهایی است که باید دقیقاً به مانند پروتکل سفارت به ثبت رسیده باشند. مثلاً کشورهای عضو شینگن مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک و… عکس ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتیمتر را برای اینکار برگزیده اند. که البته میزان مشخص شدن سر در کراپ یا کادر عکس باید کاملاً رعایت شده باشد. همچنین رعایت فاصله هد روم نیز بسیار اهمیت دارد.

لطفاً به تصویر زیر که در واقع چگونگی کادربندی عکس پاسپورت شینگن را نشان می دهد دقت کنید. شکل کادربندی در عکسِ خروجی باید دقیقاً مثل پروتکل یا پترن نمونه باشد. در غیر این صورت قطعاً از سوی کارشناس وی اف اس رد خواهد شد. این موضوع آنچنان اهمیت دارد که دغدغه بسیاری از شهروندان ایرانی شده است.

عکس ویزای شینگن

نمونه ای از کادربندی عکس ویزای شینگن
نمونه ای از کادربندی عکس ویزای شینگن

عدم کوچکترین روتوش و دستکاری در عکس مانند اصلاح پوست صورت و یا سفید نمودن پس زمینه عکس توسط نرم افزار فتوشاپ یا نرم افزارهای مشابه مانند لایتروم از جمله ویژگیهای دیگر در این گونه از عکس ها است. البته عکاسان متخصص در این ژانر از عکاسی همیشه از نور یکدست و تخت(بدون سایه) استفاده می کنند. رعایت این نکته نیز بسیار اهمیت دارد زیرا عدم روتوش عکسهای بیومتریک یا ویزامتریک از جمله خواسته های وی اف اس می باشد.

همانطور که بیان شد کشورها بر اساس قوانین خود سایزها و قوانین تصحیح شده متفاوتی را بر می گزینند که البته ممکن است بعد از مدتی این دستورالعملها نیز تغییر کنند. پس حتما همه عکاسان باید اطلاعات خود را برای انجام اینکار به روز داشته باشند.

عکس ویزای کانادا

کشور کانادا دو سایز و دو پروتکل متفاوت برای عکسهای پرسنلی خود دارد. یکی عکس ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتیمتر و دیگری عکس ۵٫۷ سانتیمتر که حتما باید توسط کارشناس عکاسی پشتونیس شده و ممهور گردد. به مثالهای زیر دقت نمایید.

نمونه ای از کادربندی عکس ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتیمتر سفارت کانادا
نمونه ای از کادربندی صحیح عکس ۵٫۷ سانتیمتر سفارت کانادا

همینطور که بیان شد این عکس ویزامتریک کانادا باید توسط کارشناس خبره عکاسی پشتنویس و ممهور گردد. پشت نویس عکس نیز خود دارای قانون خاص و مشخصی است که قبلا از سوی سفارت تعریف شده است. در پشت عکس باید اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی فرد، تاریخ تولد، تاریخ عکس، آدرس کامل و دقیق و کدپستی استودیو و همچنین مهر استودیو نقش بسته باشد. این اطلاعات باید تماماً به صورت لاتین نوشته شده باشند. پس بهتر است که حتماً از صفحه اول پاسپورت مراجع استفاده شود. زیرا کوچکترین خطا در ثبت اطلاعات فرد باعث مردود شدن عکس از حوزه ویزامتریک خواهد شد و این موضوع باعث خسارت زیادی به مراجع خواهد شد. عکسهای پرسنلی کانادا برای دریافت ستیزن شیپ یا (PR) کانادا کاربرد زیادی در میان ایرانیان دارد. لطفاً به تصویر نمونه زیر دقت نمایید.

عکس پشتنویس شده مراجع و اطلاعاتی که دقیقاً از روی پاسپورت درج شده است.

آمریکا نیز به عنوان کشوری که معتبرترین پاسپورت در دنیا را دارد مقررات ویژه ای را برای عکسهای پرسنلی خود برگزیده است. بسیاری از مردم این عکس را در قالب لاتاری دریافت داشته اند. عکس پرسنلی سفارت آمریکا دارای ابعاد ۲ اینچ مربع یا ۵٫۰۸ سانتیمتر و یا ۶۰۰ پیکسل در ۶۰۰ پیکسل می باشد. به نمونه زیر دقت نمائید.

نمونه ای از کراپ بندی صحیح در عکس لاتاری و یا دریافت پاسپورت سفارت آمریکا

عکس ویزای استرالیا

استرالیا یکی از کشورهایی است که اندکی دست عکاسان را برای سایز عکس باز گذاشته است. یعنی در پروتکل و دستورالعمل سفارت استرالیا برای تهیه عکس پرسنلی ذکر شده است که عکس مذکور باید اندازه ای برابر با سایز ۳۵ تا ۴۰ میلیمتر در عرض و ۴۵ تا ۵۰ میلیمتر در ارتفاع داشته باشد. البته بیشتر عکاسان برای تهیه عکسهای ویزای استرالیا از همان قاعده عکسهای ۳٫۵ در ۴٫۵ سانتیمتر استفاده می کنند. در تصویر زیر نمونه ای از عکس ویزای استرالیا و چگونگی کادربندی آن را مشاهده می کنیم.

عکس بیومتریک سفارت استرالیا Photo for the Australian Embassy آتلیه مخصوص عکس پرسنلی نیوزیلند

تا به اینجا دریافتیم که پروسه عکاسی بیومتریک یا همان عکس پرسنلی مخصوص سفارت و دریافت پاسپورت بسیار حائز اهمیت است. و تخصصِ یک عکاسِ ماهر و با درایت را می طلبد. از خوانندگان گرامی درخواست داریم تا به لینکهای زیر نیز دقت داشته باشند. زیرا نکات بیان شده در لینکهای زیر حاوی اطلاعات مهمی از چگونگی کادربندی در عکسهای ویزامتریک کشورهای عربستان، چین، ژاپن، امارات،تایلند، ترکیه، عراق، روسیه، آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر بوده و همچنین در پایان نرخنامه آنها نیز درج شده است.

آدرس استودیو : تهران. خیابان دماوند. بعد از پل خاقانی، ایستگاه (BRT) داریوش. استودیو تخصصی الیزه (زیر نظر دکتر سهراب نعیمی مدرس رشته عکاسی در دانشگاه)

تلفن مستقیم جهت مشاوره و دریافت وقت: ۰۹۳۹۵۹۵۹۰۵۵

پیام بگذارید

Minimum 4 characters