بیوگرافی مجید نعیمی(سهراب نعیمی) ویکیپدیا،دانشنامه آزاد

سهراب نعیمی(مجید نعیمی)،(۱۹ دی ۱۳۶۱) نویسنده، پژوهشگر و عکاس ایرانی در ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۱ خورشیدی و در شهر تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل رشته های مهندسی عمران و کارشناس ارشد رشته عکاسی است. او پایه گذار طبقه بندی ژانرهای رشته عکاسی در ایران است. او نخستین کتابهای مهندسی خود را با تشکیل گروهی از نویسندگان و اساتید رشته مهندسی عمران در سال ۱۳۸۴ با عنوانهای اعوجاج در تصاویر و آبهای زیرزمینی به صورت گروهی منتشر نمود، اما از جنجالیترین نوشته های او می توان به کتاب فلسفه رادیکال هنر در رشته هنرهای تجسمی نقاشی و عکاسی اشاره داشت، زیرا نظرات بسیاری از اساتید را به خود جلب نمود.

کتاب اعوجاج در تصاویر (رشته مهندسی عمران، معماری، راهسازی و نقشه برداری)

سهراب نعیمی با نوشتار کتاب فلسفه رادیکال هنر در سال ۱۳۹۹ توانست برای اولین بار ریشه های سرخوردگی در هنرمندان را از لحاظ جامعشناسانه مورد بررسی و نقد قرار دهد. هم اکنون نیز بسیاری از دانشجویان رشته عکاسی در کلاسهای او و دیگر اساتید عکاسی به نقد کتاب مذکور می پردازند. در کتاب مذکور به تاثیر هنر غرب از فلسفه شرق اشارات بسیار زیادی شده است که بسیار خواندنی است.

لینک خرید کتاب فلسفه رادیکال هنر

https://basalam.com/honar_radical_falsafeh/product/1854721

کتاب دیگر وی نیز با عنوان در فاصله دو عکاس، به عنوان یک کتاب تاریخی و تاریخ عکاسی، توانست به سرعت جایگاه ویژه ای در میان دانشجویان گروه هنر و همچنین عکاسان پیدا نماید. کتاب در فاصله دو عکاس یک کتاب جامعه شناسی عکاسی است که به علتهای عقب ماندگی عکاسی در ایران می پردازد. کتاب در فاصله دو عکاس به تاریخچه صنف عکاسان و همچنین تاریخ اصناف و تاریخچه اتحادیه عکاسان در ایران نیز پرداخته و در انتها به انتخابات هیئت مدیره اتحادیه عکاسان پرداخته است.

لینک خرید کتاب در فاصله دو عکاس

https://basalam.com/honar_radical_falsafeh/product/2962433

کتاب آموزش عکاسی با عنوان (عکاسی۲۰۲۲ یکی دیگر از کتب سهراب نعیمی است. در این کتاب با رویکردی کاملاً آموزشی برای نخستین بار به طبقه بندی و کلاسبندی ژانرهای عکاسی در ایران پرداخته شده است و به همین سبب می توان او را اولین فردی دانست که موضوعات، ابژه ها یا ژانرهای عکاسی را در ایران طبقه بندی نموده است.

لینک خرید کتاب عکاسی۲۰۲۲

https://basalam.com/honar_radical_falsafeh/product/3502439

کتاب دیگر او که در سال ۱۴۰۱ منتشر شد با نام کتاب (آموزش جامع عکاسی عکس را نوریزاد) به علتهای گوناگونی حساسیتهای زیادی را در جامعه ایجاد نمود. او کتاب خود را طی یک بیانیه نوشتاری و تصویری تقدیم دکتر محمد نوریزاد و تمام دلسپردگان به راه آزادی نمود. کتاب (آموزش جامع عکاسی عکس را نوری زاد) نخستین کتابی است که بعد از کتاب عکاسی۲۰۲۲ به طبقه بندی کلیه ژانرهای عکاسی پرداخته است. همچنین این کتاب برای اولین بار به هشت عامل مهم برای رسیدن به عکس مطلوب اشاره نموده است. این کتاب در حدود ۶۰۰ صفحه برای اولین بار سبکهای عکاسی را با تنوعات در ژانرها مقایسه نموده است.

لینک خرید معتبر کتاب عکس را نوری زاد

https://basalam.com/honar_radical_falsafeh/product/6496931

رونمایی و افتتاحیه کتاب آموزش جامع عکاسی با عنوان (عکس را نوری زاد) در هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ توسط بانو فاطمه ملکی همسر دکتر محمد نوری زاد صورت پذیرفت.

سهراب نعیمی بعد از به چاپ رساندن کتاب (عکس را نوری زاد) این مجلد را به دکتر محمد نوری زاد تقدیم نمود. در جریان جشن امضای کتاب عکس را نوری زاد، دکتر محمد نوریزاد از زندان اولین با وی تماس حاصل نمود.

سهراب نعیمی در سال ۱۳۹۱ اولین نمایشگاه عکسهای طبیعت خود را با عنوان آزادگی در طبیعت در شهر مازندران بر پا نمود و در همانجا توانست علاقه مندان بسیاری از جمله انجمن حفاظت از حیات وحش استان مازندران و محیط بانان استان مازندران را با خود همراه نماید.

وی در سال ۱۳۹۹ نیز طی یک فراخوان از علاقه مندان به هنر، درخواست نمود تا در دومین نمایشگاه او در گالری الیزه او را تنها نگذارند. در این نمایشگاه بیش از ۲۴۰ تن از شهروندان در تهران از آثار او بازدید نمودند.

او در این نمایشگاه با ارائه یک پرفورمنس با عنوان رهایی و رونمایی از یک تابلو با عنوان گل را به بند نکشید برگرفته از اعدام نوید افکاری از رویکرد سیاستمداران در ایران گلایه کرده و به اعدام و خشونت در ایران اعتراض نمود. او در یک مصاحبه اعلام کرد که اگر جان را خدا داده است پس بشر مطلقاً نمی تواند جان شخص دیگری را بگیرد.

https://aparat.com/v/6hwWS

سهراب نعیمی آخرین آرتیست و عکاس جنگ در ایران

سهراب نعیمی در زمینه ارائه آثار هنری در سال ۱۴۰۱ با عنوان نمایشگاه{از سینه ام بپرس} و در گالری خط سفید نوین ترین سبک و یا تکنیک عکاسی را در ژانر ضد جنگ به نمایش گذاشت. نمایشگاه عکسها و آثار او در چهارم شهریور ماه سال ۱۴۰۱ و در گالری خط سپید برگزار شد.

سهراب نعیمی از جمله عکاسان و هنرمندان ایرانی است که همواره بیانات خود را در قالب کتاب و یا اثر هنری عنوان کرده است. به همین سبب می توان به این موضوع اشاره نمود که سومین نمایشگاه آثار او نیز در قالب فاین آرت ارائه گردد.

{از سینه ام بپرس} نام جدیدترین نمایشگاه عکاسی سهراب نعیمی است که با موضوع ضد جنگ می باشد.

https://aparat.com/v/rbHAx

بیانیه نمایشگاه سهراب نعیمی با عنوان { از سینه ام بپرس }

با این کلام رزین آغاز می کنم که به نام خداوند لوح و قلم، خداوندی که حقیقت نگار وجود و عدم است.

جنگ به عنوان یکی از دلواپسی های زندگی انسان، از گذشته تا به امروز بوده است و دگرگونی های عمیق روانی، اجتماعی و جسمانی را برای فرد و جامعه به دنبال داشته است. از نگاهی دیگر جنگ را می توان ارتباط میان کشورها و انسان ‌ها دانست. ارتباطی که از سه هزار و چهارصد سال تاریخ نگاشته‌ شده، تنها حدود دویست و پنجاه سال را در صلح عمومی به سر برده است. بنابراین جنگ نه فقط به عنوان یک آفت دهشتناک بلکه به عنوان آفرینندة تاریخ ننگین آدمی است. بر همین اساس نگارنده بر این باور است که جوامع وقتی مرزهای تفکر و اندیشه را بر روی یکدیگر می بندند چاره ای جز گشایش دروازهای ملل خود با ابزارسلطه و جنگ را ندارند. به همین سبب از اهمیت جنگ و میزان تاثیرگذاری آن بر تمدن‌های بشری نمی‌توان غفلت ورزید.

حتی تصور آنکه آزادی انسان سلب شود و یا در دستان دشمن اسیر شود، آنچنان دردآور است که می تواند این خیال نزدیک به حقیقت را به رنج آورترین دوران زندگی آدمی بدل کند. رسیدن به دورانی که می تواند شروع زندگی همراه با ترس از کشته شدن انسان برای سالیان متمادی باشد.

با این پیش زمینه فکری، هنرمندان دوره مدرن از گذشته تا به امروز به بیانی تلخ رسیده اند، که این گفتار از جمله رسالت های اینجانب نیز می باشد.

{ از سینه ام بپرس } نام نمایشگاهی است که بر دغدغه های صاحب آثار حکایت دارد. دلهره هایی که اگر روی کاغذ عکس، به تصویر کشیده نشوند، محکوم به پشیمانی و دلتنگی اند.

نگارنده معتقد است که بازنمایی حقایق در هر جامعه ای حتی اگر با زبانی تلخ عنوان شود نتیجه های زیبنده ای را به دنبال خواهد داشت که رسیدن به واژۀ امید یکی از آن نتایج شریف و شفا یافته است. پس تمام‌قد از سینه ام بپرس تا بعد از رویت عکسهایم از لحظۀ بر باد رفتن ابرها و آمدن آن روزِ آفتابی بگویم. { از سینه ام بپرس} تا روزی که با هم بعد از خلاصی از واژه جنگ در هر کجای دنیا، بایستیم و تابش باشکوه خورشید را از لابه‌لای ابرها نظاره‌گر باشیم. { از سینه ام بپرس} بیانگر رنج دختران، پسران، خواهران و برادران و رنج آدمی است که همگی در اسارت اند. { از سینه ام بپرس} تلاش دارد تا مانند بسیاری از اهالی اندیشه که حامی خورشید و پرتوهای آن بوده‌اند، در روزهای ابری و بارانی نیز، هم‌چنان از ذکر حضرت خورشید دست برنداشته و از روشناییهای تابش آن بگوید.

 با ذکر این مقدمه بر آن شدم تا با برپایی نمایشگاهی با نام { از سینه ام بپرس} بار دیگر امکان خلق آثار هنری را با استفاده از تکنیک های چندگانه عکاسی، اما در جلوه ها و ساحت های نوین تر و نیز در جهت خلق معنا و مفاهیم و ایده های تازه و نو فراهم آورم. و به هیچ عنوان در ارائه خلق آثار هنری خود، اصل زیبایی را از یاد نبرم.

شاید این مجال فرصتی باشد برای تجربۀ اینجانب به عنوان شاگرد کوچک دنیای هنر ایران و همچنین تجزیه و تحلیل بیشتر اساتید و نیک اندیشانی که در این عرصه صاحب حق میباشند.

سهراب نعیمی

۴ شهریور ۱۴۰۱

رزومه کوتاه علمی و هنری سهراب نعیمی , بیوگرافی سهراب نعیمی

سهراب نعیمی (زاده ۱۹ دی ۱۳۶۱) نویسنده و عکاس ایرانی است.

سهراب نعیمی در تهران زاده شد و دانش آموخته رشته های مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، روانشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی می باشد. وی کارهای علمی خود را با تدریس در آموزشگاههای مختلف در رشته عمران و عکاسی و نیز دانشگاههای متعدد آغاز نمود.

از جمله کتابهای او می توان به عناوین زیر اشاره نمود.

۱٫آب های زیرزمینی

۲٫اعوجاج در تصاویر

۳٫فلسفه رادیکال هنر

۴٫در فاصله دو عکاس

۵٫عکاسی۲۰۲۲

۶٫ کتاب جامع آموزش عکاسی(عکس را نوری زاد)

در تراکت تبلیغاتی این نمایشگاه از اشخاص هنرمند یا فعال در حوزه های هنرهای تجسمی چون: استاد مهدی واثق، وحید درویش، دکتر منیر نعیمی، سما زاهد، مریم زاهد، ویدا فقیه زاده، مژده شکاری، یلدا نعیمی، مهدی جهانگیری، لیلی همتی زاده، ریحانه درویشی، اهورا نوروزی، علی پرنده، فروزان پاک روش و آریانا بهرمن تشکر و قدردانی شده است.

https://aparat.com/v/acOQU

در کارنامه هنری سهراب نعیمی عکاسی از بسیاری از هنرپیشگان. هنرمندان و سلبریتی ها به مانند مهتاب کرامتی. دکتر نوریزاد. امین حیایی. شیلا خداد. مهلا کاظمی. شهرام مظهری. سهیل محمودی وعلی کریمی. کریم باقری.خدادعزیزی. مهرداد میناوند. مژده شکاری بازیگر سینما و تئاتر. علی عبدالمالکی و البته بسیاری دیگر دیده می شود.

سهراب نعیمی درسال ۱۳۹۸ با حمایت و اجماع جمعی از پیشکسوتان صنف عکاسان در تهران، به عنوان کاندیدای هیئت مدیره اتحادیه عکاسان تهران درسازمان صنعت و معدن تجارت ثبت نام می کند. و در همین راستا با چند تن دیگر از اعضای تحصیلکرده صنف عکاسان با ائتلافی به نام نیک اندیشان یا ائتلاف نام وارد حوزه مبارزاتی و رقابتی با اعضای اتحادیه عکاسان تهران می شود.

اتفاق عجیب در صنف عکسان تهران زمانی اتفاق می افتد که بعد از رای گیری و عنوان اعضای راه یافته به هیئت مدیره عکاسان تهران نام هیچ کدام از اعضای ائتلاف نام در آن لیست وجود ندارد و این بدان معناست که همچنان شاهد مدیریت سنتی و اعضای تحصیل نکرده در صنف عکاسان تهران هستیم. سخنرانی مهندس سهراب نعیمی را در یک روز مانده به رای گیری انتخابات عکاسان تهران در فیلم زیر می بینیم.

سخنرانی مهندس سهراب نعیمی کاندیدای اتحادیه عکاسان تهران در صنف عکاسان تهران

او همواره بعد و حتی قبل از ثبت نام در اتاق اصناف و وزارت صمت حضور خود را تنها و فقط حامی کنشگران و جوانان جامعه عکاسان خواند. چرا که در آن زمان او را تنها کنشگر در برابر فساد اربابان صنفی و بدنه اتاق اصناف می دانست و عنوان می داشت که نه تنها علاقه ای برای حضور خود در اتحادیه عکاسان ندارد بلکه خود را در سمت های مدیریتی محق نمی داند و خود را یک معلم و محقق می داند. اما هیچگاه از حمایت جوانان پرسشگر و پاک دست و همکاران خیرخواه خود شانه خالی نکرد. تا جایی که حتی مورد بی مهری عضو اصلی و برخی حامیان همین ائتلاف قرار گرفت و بر او این اتهام وارد شد که او آمده است تا دیگران را کنار بزند و خود پیشگام در ریاست اتحادیه عکاسان تهران شود. فارغ از این گونه اتهامات که متاسفانه از سوی دوستان نزدیکش بر او وارد شد، سهراب نعیمی هیچگاه از حمایت از این گروه دست بر نداشت. در چند سال بعد او در صفحه شخصی خود نوشت:

جامعه ایران به همان اندازه که پتانسیل حرکت به سوی جذب فرهنگهای نوین و برتر دارد، از پتانسیل عقبگرد به سوی اندیشه های تخریبگر و غارتشده نیز برخوردار است. البته مطالعه تاریخ ایران نیز گواه بر همین موضوع است.

سهراب نعیمی سردبیر بخش هنر و تاریخ رادیو صدای عکاسان در طول زمان اجرای خود همواره سعی نمود ضمن عنوان مطالب علمی و تاریخی با زبانی شاید تلخ از سیاست های اجرا شده در هنر ایران به خصوص صنف عکاسان گلایه نماید.

در ادامه بخشی از آثار او را می بینیم.

در ادامه چند برگ از عکس های تبلیغاتی سهراب نعیمی را می بینیم.

ودر بخش بعد برخی از عکس های ورزشی او را با هم ملاحظه می نماییم.

و در ادامه برخی از عکس های هنری سهراب نعیمی

در ادامه و در این بخش تعدادی از کلاس های استاد نعیمی را با هم می بینیم.

عکاسی در آینده چگونه خواهد بود
آموزش ایزو یا isi در دوربین عکاسی
آموزش شاتر در دوربین عکاسی
آموزش دیافراگم در دوربین عکاسی
هدف از عکاسی
آموزش تنظیم کلوین در دوربین عکاسی
پرسش و پاسخ به تعدادی از سوالات عکاسی
آموزش نورسنجی در دوربین عکاسی
آموزش خلاقیت عکاسی در کودکان و نوجوانان برای اولین بار در ایران
آموزش منوی دوربین های عکاسی
تفوت فیلمبرداری با دوربین های عکاسی و کمکوردرها
آموزش هایپرفوکال در عکاسی
آموزش فیبیوناچی یا فیبوناچی در عکاسی
آموزش منیو یا منوی دوربین های عکاسی کنون و نیکون
آموزش اکسپوژر یا نوررسانی در عکاسی
شناخت لنزها در عکاسی حرفه ای
آموزش لنز معکوس یا ماکروگرافی از حشرات در عکاسی

سهراب نعیمی در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه هنر شهر محمودآباد یکی از چالشی ترین سخنرانی ها را در قالب سمینار درباره تاریخ هنر معاصر داشت. در بخشی از این سمینار که مورد تشویق بسیاری از حضار قرار گرفته بود می گوید:

هنرمندی که هنرش بر ریسمان آزادی چنگ نخورده باشد هنرمند واقعی نیست.

پیام بگذارید

Minimum 4 characters